zondag 10 januari 2016

Mijn doelen voor 2016 | Evi


Goede voornemens vind ik eigenlijk het grootste deel van de tijd onzin, maar het is nooit verkeerd om doelen voor jezelf te stellen. Deze moeten natuurlijk wel haalbaar zijn en kunnen je vervolgens motiveren bij wat je doet. Eerder konden jullie van mijn doelen lezen van verschillende maanden, maar deze keer focus ik me op het gehele jaar 2016.

1. Rust nemen
In 2015 heb ik tegen weinig dingen 'nee' gezegd en soms werd het me eerlijk gezegd even teveel. Ook wanneer ik even niks deed, was ik tegelijkertijd in mijn hoofd bezig met het bedenken van wat ik allemaal nog moest doen. Hier moet ik zeker weten aan gaan werken in het nieuwe jaar. Het scheelt dat ik bij dit blok op school al goed op schema lig, dus ik hoop dat ik deze maand al wat meer rust zou kunnen nemen. Wel merk ik dat het heerlijk is om een weekendje bij m'n ouders te zijn. Even niet het huishouden doen, samen gezellig koffie drinken en lekker in bad. Niet dat mijn huisje in Amsterdam verkeerd is hoor!

2. Weer hobby's van 'vroeger' uitoefenen
En als ik dan tijd voor mezelf neem, zou het leuk zijn om dan weer eens iets te doen waar ik voorheen zo van genoot. Het liefste eigenlijk zonder beeldscherm, want daar zit ik tegenwoordig al zo vaak achter... (zeg ik, al bloggend haha). Ik bedoel dingen als lezen, puzzelen, spullen uitzoeken (ik geniet van opruimen) en tekenen of schilderen. Ik moet echt vaker mijn kleurboek voor volwassenen erbij pakken, dat is gewoon pure ontspanning. Ook gamen op mijn GameCube deed ik 'vroeger' regelmatig. Dit is dan wel met een beeldscherm, maar hé, je kan niet alles hebben.
3. Opmaken!
Misschien denken jullie nu aan make-up, maar met opmaken bedoel ik het opmaken van producten. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten, nemen Ilona en ik elke maand een 'opgemaakt'-video op, waarin we de producten laten zien die we die maand hebben opgemaakt. Elke maand weer heeft Ilona meer producten opgemaakt dan ik, wat erop kan wijzen dat ik een stuk zuiniger ben dan zij. Het is in principe niet erg dat ik minder opmaak dan zij, maar ik heb heel wat spullen die wel eens een keer op mogen. Al die geurkaarsen en al die douchegels en body butters die ik al jaren heb mogen wel eens een keer op. Dan raken mijn kastjes misschien ook eens wat meer opgeruimd.
4. Inhalen van wat ik in mijn leven heb gemist
Ook het vierde punt moet ik waarschijnlijk even toelichten. Dat ik dingen in mijn leven gemist heb, klinkt misschien heel zielig. Wat ik bedoel is dat er dingen zijn die heel veel mensen gezien, gelezen, bezocht en gedaan hebben, die ik nog niet heb gedaan. Afgelopen Kerst keek ik bijvoorbeeld voor het allereerst in mijn leven The Grinch en die film is echt geweldig! 'Wat heb ik nog meer gemist?', vroeg ik me toen af. Ik zou ook nog heel graag de boeken van Harry Potter willen lezen en een keer willen lasergamen. Zo zijn er nog wel meer dingen. Snap je wat ik bedoel?

5. Geld sparen voor reizen
Elk jaar is mijn enige goede voornemen: sparen. Toch zet ik elk jaar ongeveer even veel geld op mijn spaarrekening en vind ik het wel prima. Daarom pas ik het doel een beetje aan. Waar ik in het komende jaar goed voor zou willen sparen, is reizen. Ik zou rond Kerst bijvoorbeeld wel eens een weekendje in Londen willen zijn, iets wat voor mij al een heel bedrag is. Daarnaast heb ik met een van mijn beste vriendinnen een 'deal' gemaakt om over vijf jaar (nu vier) samen naar Curaçao te gaan. Dit lijkt me ontzettend gaaf. Maar wat een dure reis! Daar moet ik echt nog even goed voor gaan sparen.
6. Gezellige dingen doen met vriendinnen
Sinds ik in Amsterdam ben gaan wonen is het lastiger geworden om 'even' bij een vriendin op bezoek te gaan. Tijd en geld voor een lange treinreis kan voor mij en mijn vriendinnen in de weg staan en het is belangrijker geworden om af en toe een appje te sturen met hoe het met elkaar gaat. Dit zie ik niet als iets negatiefs, maar juist als een mogelijkheid om met vriendinnen een gezellig dagje te plannen. Op de een of andere manier ga ik tegenwoordig sneller met een vriendin lekker ergens eten dan dat ik dat voorheen deed. Hier wil ik in het komende jaar nog heel wat leuke dingen aan vast plakken.
7. Beter focussen op mijn memory jar
Vorig jaar kwam ik het idee tegen om een memory jar te maken. Dit is een potje waar je gedurende het hele jaar briefjes instopt met mooie herinneringen. Deze lees je dan aan het einde van het jaar door, waardoor je dus terugkijkt op al deze mooie herinneringen. Mijn jar bevatte aan het einde van afgelopen jaar zes briefjes. Dat vraagt overduidelijk voor een herkansing in 2016! Ik ga de pot nu op mij nachtkastje zetten met een pen en briefjes. Hopelijk zal ik er dan vaker aan denken iets op te schrijven.


Met een goede vriendin maakte ik dit jaar een vision board en deze kun je hierboven zien. Veel dingen van dit doelen-artikel komen erin terug, maar ook kun je zien dat ik meer basic items aan mijn kledingkast wil toevoegen en dat ik me meer wil gaan focussen op fotografie. Genoeg doelen voor het nieuwe jaar dus en er staan ook al genoeg dingen op de planning. Reisjes, concerten en andere dingen waar ik blij van word. Hopelijk mag 2016 ons veel moois brengen.

Liefs, Evi


No Comments Yet, Leave Yours!