zondag 1 maart 2015

Super simpel recept: Gepofte aardappels


Als student heb je wel eens weinig tijd of weinig energie. Daarom is het vaak verleidelijk om een maaltijdsalade of magnetronmaaltijd mee te nemen uit de supermarkt. Toch hoeft koken helemaal niet zo moeilijk te zijn. Gepofte aardappels zijn hier een goed voorbeeld van. Ik laat je vandaag zien hoe je deze kunt maken. 



Benodigdheden:
- Aardappels
- Kruidenboter
- Kruiden als zout, peper, paprikapoeder en/of kerriepoeder

Aardappels vormen uiteraard de basis van gepofte aardappels. Het maakt niet uit welke soort je neemt. Ik gebruik iets kruimige aardappels en misschien dat dat wel invloed heeft op hoe je gepofte aardappels er uiteindelijk uit komen te zien. Wel is het handig om te kiezen voor aardappels van dezelfde grootte. Je neemt er zoveel als je op kunt en begint met stap één.


De eerste stap is het schoonmaken van de aardappels. Dit doe je omdat je ze niet gaat schillen. Voor het schoonmaken gebruik ik altijd een nagelborsteltje. Deze hebben we eigenlijk niet eens meer in huis voor het schoonmaken van onze nagels, maar echt voor het schoonmaken van aardappels. 



Nadat je de aardappels goed hebt schoon geboend maak je ze droog en kan het nodig zijn nog wat plekken van de aardappels af te snijden. Soms groeien er kleine worteltjes aan of zijn er vieze plekken die je niet op wilt eten. Je kunt er natuurlijk zoveel afsnijden als je zelf wilt.


Je bent na dit schoonmaken eigenlijk al halverwege. De aardappels kunnen nu al de magnetron in. Vaak eet ik in mijn eentje drie middelgrote aardappels of twee grote aardappels. Bij deze hoeveelheid zet ik de magnetron 10 minuten op de hoogste stand (het hoogste aantal Watt). Voor elke aardappel die ik erbij leg, tel ik daar een minuut bij op. Als de magnetron aan staat, hoef je enkel nog te wachten en kun je bijvoorbeeld wat vlees bakken en groente koken.



Als de magnetron begint te piepen, haal je de aardappels eruit en snijd je ze open. Hierboven zie je trouwens ook een zoete aardappel als voorbeeld, maar ik geef toch de voorkeur aan een gewone aardappel. Nadat je ze overdreven open hebt gesneden, smeer je er grote hoeveelheden kruidenboter op zodat deze even de tijd hebben om te smelten. Daarna kun je met kruiden aan de slag gaan. Ook hierin ben je vrij te kiezen wat jij lekker vindt. Nu vul je je bord aan met groente en vlees en klaar is kees.


Eet smakelijk!

1 opmerking:

  1. Het ziet er heerlijk uit! Ik ben zelf alleen niet zo'n fan van kruidenboter.

    BeantwoordenVerwijderen