maandag 21 april 2014

Wok-gourmetten met Pasen


De tijd van het gourmetten begint een beetje op z'n eind te raken, nu het lente is. Meestal doe je dat namelijk in de winter, zoals met Kerst. Omdat we thuis met Pasen gezellig samen wilden eten, besloten we dit dus nog een keer te doen. Toch gingen we net iets op een andere manier gourmetten, namelijk wokken met wokpannetjes. Ik laat je zien hoe we dat deden.


De gourmetpannetjes die wij bij ons gourmetstel hebben, zijn kleine wokpannetjes. We gebruiken deze ook als we alleen vlees en aardappeltjes willen bakken, dus bij 'normaal' gourmetten, maar het is natuurlijk nog leuker om ze juist voor wokken te gebruiken. Ik zal een jullie uitleggen wat wij allemaal op tafel zetten op eerste paasdag.



Als basis gebruikten we roerbaknoedels van Maggi, voorgekookte rijst en voorgegaarde wokmie. Daar kun je natuurlijk zelf tussen kiezen. De rijst kun je in je pannetje gooien, maar je kunt ze ook dus warm uit de pan bij je gemaakte gerechtje doen. Voor de roerbaknoedels zul je in het pannetje een klein beetje water moeten gieten, om ze zacht te koken. Deze zijn een stuk dunner dan de wokmie en moet je iets langer bakken. Als je kiest voor wokmie, kun je die er dus het beste als laatste bijvoegen en beginnen met het vlees.



Daarnaast kun je er vlees of vis doordoen, zoals garnalen, kip, zalm, varkensvlees, enzovoort. Kip en garnalen zijn qua vis en vlees echt mijn favorieten. Vooral als ik uit eten ga, kies ik vaak voor garnalen.
Hierbij kun je dan groenten toevoegen naar je eigen smaak. Groenten die we voor het wokken gebruikten, waren bijvoorbeeld champignons, tougé, prei, paprika, paksoi en gemengde wokgroenten. Hiervan kies ik vooral voor veel prei. Vooral omdat mijn moeder het niet lust en we het dus bijna eten, terwijl ik het ontzettend lekker vind.


Ten slotte wok je natuurlijk in een saus. Mijn favoriete woksaus is zoetzure saus, maar oestersaus vind ik ook erg lekker. Dit zijn bij wokken in een wokrestaurant vaak de meest milde sauzen. In de supermarkt staan van het merk Conimex zat sauzen om uit te kiezen.


Je ziet op deze foto's goed dat de gerechtjes die iedereen maakt totaal van elkaar verschillen en dat je per gerechtje veel kunt variëren. Vooral als je voor een andere saus kiest, zit er al een heel andere smaak aan.

Mijn favoriete recept bestaat uit wokmie, garnalen, paprika, champignons, prei en gemengde wokgroenten

Gourmetten vind ik altijd erg gezellig. Je zit lekker lang aan tafel en kunt dus lange gesprekken voeren met familie of vrienden. Daarom doen we het elk jaar met Kerst. Soms zitten we wel vier uur aan tafel. Ik merk wel dat je bij wok-gourmetten minder gesprekken voert dan bij normaal gourmetten, omdat je nu meer bezig bent met het samenstellen van een gerecht. Alsnog is het natuurlijk wel een gezellige bezigheid.

Als je op de 'gewone' manier gaat gourmetten, kan ik je nog als tip geven om ook gebakken eitjes te maken met verschillende groenten erin of pannenkoeken te maken. Er zijn zoveel manieren om te gourmetten. Zelfs pizza zou je kunnen maken in de pannetjes.
Bij het wok-gourmetten, kun je ook gebakken banaan maken. De banaan kun je omhullen met een zelfgemaakt beslag. Je kunt de stukjes banaan zo klein maken als je zelf wilt, zodat ze beter in de pannetjes passen.

Alvast eet smakelijk!

No Comments Yet, Leave Yours!