dinsdag 4 maart 2014

Tips: Leren en studeren


Door wat te sprokkelen en door mijn eigen ervaringen heb ik een lijst gemaakt met tips die jullie helpen om te leren voor een toets, tentamen of examen. Ik kon een paar van deze tips zelf goed gebruiken en kan jullie ook zelf wel wat vertellen, omdat ik mezelf wel een studienerd kan noemen. Ik leer heel lang van tevoren en heb tot nu toe in mijn eerste studiejaar alle studiepunten in één keer gehaald. Hier komen 12 studeer- en leertips.


Als je goed rust en slaapt, kun je je veel beter concentreren dan wanneer je naar je bed en naar slaap verlangt. Je zorgt dat je uitgerust te werk kan gaan.

Door je comfortabel te kleden en op een plek te gaan zitten waar je door niets wordt afgeleid zul je meer rust in je hoofd krijgen en kun je dus beter studeren.

Door suiker slaan je hersenen op hol en is de concentratie ook ver te zoeken. Na een ongeveer een half uur volgt de suikerdip. Stap dus even af van de koek, snoep en frisdrank. Daarnaast geeft Vitamine C energie en verhoogt het de concentratie. Eet dus veel fruit!

Deze tip helpt mij erg goed. Door tegen mezelf te zeggen dat ik bijvoorbeeld in een uur het hoofdstuk uit gelezen wil hebben,

Als je van tevoren bedenkt hoeveel tijd alles nodig heeft, kun je op een rijtje zetten wat je allemaal in een uur, op een dag of in een week wilt doen. Ook dit doe ik erg vaak. Ik maak vaak to do lists en maak ook voor elke periode op school een studieplanner met alle stof en opdrachten per week.


Als je een opdracht af hebt, kun je jezelf belonen met een tijdje ontspanning. Je kunt bijvoorbeeld wat blogs lezen, een boek lezen of een kopje thee drinken.

Zorg dat je alles goed op orde hebt. Orde zorgt voor rust. Bij orde bedoel ik dat je al je taken op een rij hebt, maar ook dat je, als je aan je bureau zit, deze hebt opgeruimd.

Om het maken van samenvattingen minder saai te maken gebruik ik nog wel eens stiften in verschillende kleuren. Daarnaast is het nooit vervelend als je een plaatje van een knappe acteur of een prachtig gekleurd patroon op je schrift hebt.

Ik heb gemerkt dat ik na het lezen van een hoofdstuk niet erg veel van de stof heb onthouden. Daarom maak ik een korte samenvatting of zet ik steekwoorden in een schrift. Als ik schrijf heb ik het idee dat ik het beter onthoud, maar je kunt het ook op de computer typen. Dit gaat natuurlijk sneller. Schrijven werkt voor mij beter. Dat kan misschien verschillen per persoon.

Je kunt dan comfortabele kleding aantrekken, maar je moet niet in je bed gaan liggen. Doordat je dit automatisch met slapen associeert, wordt je er slaperig van.


Je kunt niet zeggen dat bij multitasken beide dingen 100% goed gaan. Bij het leren moet je toch echt je telefoon aan de kant leggen, want je bent er door afgeleid. Zelf ben ik heel vaak afgeleid en mijn telefoon is toch wel een van de grootste oorzaken.

Het voelt goed om een taak af te ronden. Je hebt dan iets af en kunt verder met het volgende. Als je je taken opdeelt in kleinere taken, dus in plaats van per hoofdstuk per paragraaf, heb je dit goede gevoel vaker. 

Ik hoop dat jullie iets aan mijn tips hebben.

Hebben jullie nog tips voor bij het leren en studeren?

No Comments Yet, Leave Yours!