zondag 3 juli 2016

Hotspots in Amsterdam


De zomervakantie is in aantocht en wie weet heb je wel zin om een tripje te maken naar een mooie stad. Als inwoner van Amsterdam is er natuurlijk een stad die ik eerst moet behandelen, dus dat ga ik vandaag voor je doen. Ik deel een aantal leuke cafeetjes in Amsterdam die je tijdens de dagje uit kunt gaan bezoeken.






Hartje Oost
Javastraat 23
Amsterdam-Oost

Het leek me leuk een aantal hotspots te noemen verspreid door de hele stad en ik ga beginnen met waar ik zelf woon: in Amsterdam-Oost. Het eerste tentje zit bij mij in de buurt en is een van mijn favoriete plekjes om te lunchen. Het heet Hartje Oost en het is een klein lunchcafé, waar ze brood van de Turkse bakker in de buurt beleggen met de heerlijkste dingen. Daarnaast serveren ze een aantal gezonde smoothies en zijn er in het tof ingerichte tentje een aantal spullen en kleding te koop.



 
Betty Blue
Snoekjessteeg 1-3
Amsterdam-Centrum

Op de een of andere manier bezoek ik dit plekje elk jaar om mijn verjaardag met iemand te vieren. Mijn eerste bezoek was een high tea en ik was gelijk positief verrast door alle bijzondere thee, veelzijdige, hartige hapjes en zoete verwennerij. Daarna ben ik nog een aantal keer langs gegaan om taart te eten en ik heb er zelfs een keer een stuk carrot cake afgehaald. En dat is nog niet alles. Het 'restaurantje' staat vooral bekend om de koffie en cake, maar het is er ook mogelijk om een salade volledig naar smaak samen te stellen. Het interieur is trouwens ook super tof! 


Letting
Prinsenstraat 3
Amsterdam-Centrum

Ook bij Letting ben ik eens langs geweest voor een high tea en ook dit was verrukkelijk. Mijn huisgenootje en ik kregen er een zoete gang, een hartige gang en onbeperkt thee. De hartige gang was het meest uitgebreid en ik zal nooit de mango-chutney daar vergeten. Een echte aanrader en makkelijk beloopbaar vanaf Centraal Station. 

Bazar
Albert Cuypstraat 182
Amsterdam-Zuid

Bazar is weer even iets heel anders. Het is namelijk een restaurant gelegen in een voormalige kerk en de gerechten zijn voornamelijk afkomstig uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Daarnaast zijn ook de achtergrondmuziek en het interieur helemaal afgestemd op deze sfeer. Hoewel ik er alleen langs ging voor koffie en gebak ben ik heel enthousiast over het restaurant. Ik vind het al leuk dat de koffie en taart op verschillende schoteltjes geserveerd worden en ik moet er zeker weten eens langsgaan voor een diner. Het is trouwens gelegen in de Albert Cuypstraat, dus je kunt een bezoek aan Bazar combineren met een wandeling over de Albert Cuypmarkt.



Kattencafé Kopjes
Marco Polostraat 211
Amsterdam-West

Toen ik hoorde dat er een kattencafé geopend werd in Amsterdam, was ik er als de kippen bij. Ik reserveerde gelijk een plekje (dit is vereist) en dronk er een lekkere bak koffie. Het is er een hele bijzondere plek, aangezien er constant katten om je heen lopen. Je krijgt er een knus gevoel en wat ik daarnaast bijzonder vond, is dat iedereen spontaan met elkaar in gesprek gaat. Er wordt over de katten gepraat en zelfs als je in je eentje heen gaat zal het er gezellig zijn. Wel één kanttekening: toen ik er was, was er een kat die nogal heftig op eten reageerde. En dan bedoel ik echt heftig, als in springen ín je taartje. Je moet dan dus wel opletten bij het eten. Ze serveren er trouwens hele diverse dingen, bijvoorbeeld gewoon een broodje kaas, haha!

        

Yoghurt Barn
1e vd Helststraat 80
Amsterdam-Zuid

Als je een grote liefhebben bent van yoghurt, moet je zeker weten een keer naar de Yoghurt Barn gaan. Hierboven zie je de locatie die ik bezocht heb, maar je hebt nu ook een Barn op centraal station, om een yoghurtje te halen voor onderweg. Je kunt er zelf je yoghurt samenstellen, een blended yoghurt kiezen of net als ik weer voor een high tea gaan. Dan krijg je bij je yoghurtjes en thee ook nog eens kleine taartjes, die glutenvrij, lactosevrij en vrij van geraffineerde suikers zijn. Approved!

       

Shabu Shabu
Rembrandtplein 47
Amsterdam-Centrum

Voor het avondeten heb ik ook nog twee hotspots voor je, en de eerste daarvan is Shabu Shabu. Het kan zijn dat je er al wel eens van hebt gehoord, want ik denk dat het wel een van de bekendste sushirestaurants in grote steden is. Je kunt er all-you-can-eaten en genieten van heerlijke sushi en grill gerechten. Ik heb heel wat all-you-can-eat restaurtants bezocht, maar als ik kijk naar het interieur, de kaart, de sfeer en het toetjesbuffet is dit mijn favoriet. Wel moet ik bekennen dat ik nog nooit bij Sumo ben geweest, dus dat is de volgende op mijn lijstje.


Caffe Milo
Linnaeusstraat 71h
Amsterdam-Oost

Waar ik ook regelmatig naar terug ga, is Caffe Milo in Amsterdam-Oost. Hier serveren ze heerlijke pizza en overheerlijke hamburgers. Veel meer woorden ga ik er niet aan vuil maken, je zult er echt eens langs moeten gaan. De prijzen zijn prima, het interieur is mooi en op woensdag is het trouwens cocktailavond!


           

FOOD FESTIVALS

Ten slotte kan dit niet op mijn lijstje ontbreken: de Amsterdamse food festivals. Ik heb er nu twee bezocht en hier zijn de andere festivals van mijn lijstje:

Food Truck Festival TREK
14 juli t/m 17 juli in Amstelpark
Amsterdam-Zuid

Amsterdam Burger Festival
20 augustus op de Stadspodium
Amsterdam-West

Kip Festival
27 en 28 augustus in Roest Amsterdam
Amsterdam-Oost

Amsterdam BBQ Festival
7 augustus bij Dok Amsterdam
Amsterdam-West

Voor de lezers die niet weten wat een food festival inhoudt, zal ik het even kort uitleggen. Het is in principe een terrein met verschillende soorten eet- en drinkkraampjes, met allerlei soorten 'keukens' en gerechten. Op de festivals waar ik ben geweest betaalde ik met geld (dus geen muntjes) en waren er nog een aantal muzikale optredens. Echt top voor een dagje uit als de zon schijnt. Let op! Voor sommige festivals is er een toegangsticket vereist. 

Ik hoop dat dit artikel je heeft kunnen helpen bij het zoeken naar een leuk plekje in Amsterdam om koffie te drinken, te lunchen of te dineren. Als je nog plekjes weet die ik moet bezoeken, laat dat dan vooral weten. 

Welk food festival ga jij deze zomer bezoeken?

Related:

No Comments Yet, Leave Yours!