zondag 22 mei 2016

Mijn ervaring & tips | Slovenië


In de tweede week was het eindelijk zover. Sinds het starten van mijn minor Psychologie van de Grote Stad wisten we dat we een studietrip zouden maken naar Slovenië. We vertrokken op zondag, waren er uiteindelijk vier volle dagen en hebben in die korte tijd heel veel van het land kunnen zien. Nu deel ik mijn tips en ervaringen met je, in het geval je dezelfde trip wilt gaan maken als ik.


De studietrip was in de eerste instantie gepland naar de hoofdstad van Slovenië: Ljubljana. We houden ons tijdens deze minor bezig met een project over afval in de stad Amsterdam, omdat hier in het centrum een probleem speelt omtrent illegaal afval. Ljubljana is daarentegen de zogenoemde ‘Green Capital’ van Europa en kan hierin als voorbeeld dienen voor een beleid in Amsterdam. We hebben daarom een bezoek naar deze stad gepland, om mensen te spreken die zich bezig houden met het afvalbeleid, die zelf in de stad wonen en die de studie social work volgen. Ik maakte de reis dus met de drie andere leden in mijn projectgroep en met mijn begeleider. Ik zei net ‘in de eerste instantie’, omdat we eigenlijk veel meer hebben gezien dan alleen de hoofdstad. We hebben dingen gedaan voor ons project, maar dit vooral afgewisseld met heel veel leuke dingen. Deze wil ik graag met jullie delen.

Voor het geval je niet weet wat een minor is: het is een verplicht halfjarige richting, waarbij je kunt kiezen uit een programma op bijna alle scholen en hbo-opleidingen in Nederland en zelfs in het buitenland. Je kunt je dus meer verdiepen in een onderwerp binnen je eigen studie of kiezen om totaal iets anders te gaan doen. Ik koos voor dat laatste.



VERVOER

Nu dus mijn tips per onderwerp. Op de eerste plaats het vervoer naar het land. Mijn begeleider besloot te vliegen naar Ljubljana, wat hem goed beviel. Wel kan ik je in dat geval aanraden op tijd te boeken, omdat er anders enkel dure vluchten met een of meerdere overstappen overblijven. Maar dit zal gelden voor ongeveer alle vliegtickets binnen heel Europa.  
Wij als projectgroep reden daarentegen met de auto naar de stad. Deze hebben we gehuurd in Amsterdam en de twee jongens in de groep hebben tijdens de rit afgewisseld met rijden. Dit beviel op de heenweg goed, maar op de terugweg waren er nogal veel ongevallen en dus files. Hierdoor duurde de terugweg nogal lang, maar met z’n allen maak je er wat van. Het uitzicht in Duitsland en vooral Oostenrijk is prachtig, dus ik heb al heel wat tijd verdaan door alleen al uit het raam te kijken. Gemiddeld ben je ongeveer 15 uur onderweg, inclusief pauzes. Als je ’s ochtends op tijd weggaat, ben je er ergens aan het einde van de avond.

Misschien ben je nu nog niet heel enthousiast over het huren van een auto, maar in het land zelf bood het een groot voordeel. We konden namelijk overal heen waar we wilden, zonder te kijken naar openbaar vervoer. In een tijdsbestek van twee uur kun je namelijk in principe het hele land doorrijden, dus wanneer je een auto huurt kun je echt alles in Slovenië bezoeken. Het gaat dan natuurlijk wel weer iets meer kosten vergen voor benzine, maar openbaar vervoer zou ook geld kosten en waarschijnlijk meer tijd. Parkeren in Slovenië is trouwens echt bijna overal gratis, zelfs in de hoofdstad.


Wat ook misschien leuk is om te vertellen, is dat er in Ljubljana een gratis taxi rijdt. Je kunt deze bellen en deze brengt je overal naar toe waar je wilt. 

ACCOMMODATIE

We verbleven in Slovenië in een appartement dat we huurden via Airbnb. Dit kostte voor vijf nachten €100 per persoon, wat ik persoonlijk helemaal niet duur vind. We waren namelijk binnen een kwartiertje lopen midden in het centrum en hadden gewoon beschikking over een keuken, wasmachine, tv’s, enzovoort.
Mijn begeleider verbleef in zijn eentje in een hotel in hartje van het centrum. Dat kan natuurlijk ook, maar voor een groep lijkt het me praktischer en gezelliger om in een appartement te verblijven.

Een hamburger bij Pri Oljki in Piran

ETEN EN DRINKEN

Maandag was de eerste dag dat we de stad in konden en we hebben gelijk al kunnen genieten van een heerlijke burger bij Makalonca, een burgertent aan het water. Het is trouwens überhaupt belachelijk hoeveel burgers we samen hebben gegeten tijdens de reis. Daar zijn ze in Ljubljana blijkbaar heel goed in, dus ik kan dan ook zeker aanraden er eentje te gaan eten.

Daarnaast is Altrokè een restaurantje dat ik je kan aanraden, in de straat Stari Trg. Ze serveren daar een aantal koude en een aantal warme gerechten van gemiddeld zes euro en twee gerechten zijn daarbij genoeg om te dienen als avondeten. Deze gerechten zagen er prachtig uit en we hebben hier zelfs twee keer gegeten. Helaas heb ik van dit eten, net als van het vorige, geen foto's gemaakt. 

Tegenover dit restaurant zit een tentje dat Vino Ribe heet. Hier hebben ze een grote, luxe barbecue waarop allerlei soorten vis worden bereid. Vooral de inktvis was hier verrukkelijk, dus ook hier zijn we meerdere malen geweest. Inktvis is over het algemeen trouwens erg goed in de stad. Ze bereiden het op allerlei verschillende manieren en hebben het op heel veel plekken op het menu staan. Als je een liefhebber bent van vis, zul je dit zeker moeten proberen.


Bij het restaurant Valvas'or twijfelden we even of we naar binnen zouden gaan, maar achteraf hebben we er totaal geen spijt van gehad. Het restaurant is enorm chique ingericht, er worden luxe, overheerlijke gerechten geserveerd en toch waren de prijzen niet hoog. Ook het gevoel in het restaurant was luxe, want de vrouwen kregen eerst hun menu en daarna pas de mannen. Dit had ik echt nog nooit meegemaakt. Ik bestelde trouwens gekonfijte eendenpoot met frambozensaus, een combinatie die ik niet snel zou maken, maar wel mega lekker was. 


Voor speciaalbiertjes en zoete cocktails kun je trouwens in de gehele hoofdstad wel terecht, maar vooral het restaurant en cocktailbar ROBBA viel bij ons in de smaak. Hierboven zie je een alcoholvrij drankje met komkommer dat echt mega lekker was en we hebben er ook heerlijk gegeten. Het interieur zag er trouwens super tof uit, echt Instagram waardig haha!


Panna cotta toe.

Het was trouwens ongelofelijk hoeveel hapjes en drankjes we 'van het huis' hebben gekregen. Als we twee uur of langer ergens zaten te tafelen kwam de serveerster al met een likeurtje of toetje aan dat we mochten proberen. Echt heel tof, dat kom je in Amsterdam waarschijnlijk niet snel tegen. 

CULTUUR

Ik zei al dat we veel van het land gezien hebben, dus ook dit zal ik met je bespreken. Onze reis was natuurlijk vooral gefocust op Ljubljana en deze stad is echt prachtig. Door de stad loopt de rivier de Ljubljanica en als je deze volgt kom je gelijk de mooiste plekjes tegen. Er zijn genoeg terrasjes en mooie gebouwen en ik heb er heel wat plaatjes van kunnen schieten.


Zo'n brug zie je wel in meerdere steden. Je kunt hier de liefde verzegelen met een slot door de sleutel in de rivier te gooien.


Op de centrale markt kun je al het groente en fruit kopen dat je wilt. Wel is het redelijk prijzig, in tegenstelling tot eten in restaurants. 


Omdat we zo gemakkelijk met de auto overal heen konden rijden en omdat een van onze Sloveense contactpersonen het ons aanraadde, reden we in een van onze vrije middagen naar de kust. In het zuidwesten van Slovenië aan de Adriatische Zee ligt het plaatsje Piran. Dit stadje heeft allerlei oude straatjes, een plein en een haven en is perfect om te wandelen of op een terrasje te zitten. We hebben er overigens ook echt meer dan vier uur op een terras gezeten. Het uitzicht in die uren zie je op de laatste foto hierboven, prachtig toch?


Daarnaast raadde diezelfde contactpersoon ons aan om de Sloveense grotten te bezoeken. Hierbij heb je verschillende mogelijkheden, maar wij kozen voor Park Škocjanske jame. De grotten in dit park staan op de UNESCO-lijst van werelderfgoed en liggen op een uur rijafstand van Ljubljana. Ze zijn écht de moeite waard om te bekijken, zeker als je nog nooit in een grot geweest bent. Het duurt ongeveer twee uur om met een gids door de grotten te wandelen en een kaartje voor een volwassene is 15 euro. Wij betaalden trouwens 12 euro, want studenten krijgen korting. Wel een waarschuwing voor mensen met hoogtevrees, er zijn heel wat stukken op de route waar je de diepte in kijkt. Bij mij viel het gelukkig mee, terwijl ik gewoonlijk wel last kan hebben van hoogtevrees.


WINKELEN

Mijn excuses voor de lelijke foto hierboven, maar op dit moment liggen er al een paar aankoopjes bij mijn ouders, waardoor ik besloot deze foto maar te plaatsen. Dit was de foto die ik na mijn trip naar Ilona stuurde en dit is dan ook alles wat ik kocht. Toen ik zag dat ze in Ljubljana (en andere plekken in Slovenië) een DM drogist hadden, heb ik even de tijd genomen om hier te shoppen. De douchegels zijn ongeveer net zo fijn als die van The Body Shop en kosten bovendien maar 1 à 2 euro. Het vijfde product van links is een foaming cleanser met een bijzondere geur en het zesde product een tonic met frambozengeur. Ik viel dus duidelijk voor alle heerlijke, zoete geuren in de winkel en ook deze producten zijn lekker betaalbaar. Het laatste wat ik kocht is een blush van Alverde, die volgens mij deel uitmaakt van een limited edition. Hij kost € 4,49 en is naar mijn mening helemaal geschikt voor de zomer.


Een ander winkeltje in Ljubljana waar je zeker even binnen moet stappen is Babushka. Het deed me een klein beetje denken aan de Flying Tiger, door alle schattige spulletjes met tekeningetjes en patroontjes erop. Er zijn in Ljubljana trouwens veel meer van zulke winkeltjes te vinden, maar deze trok het meeste mijn aandacht.


Deze rugzakjes spotte ik in Piran. Ik vond ze schattig, maar mijn groepsgenoten vonden ze niet bepaald mooi. Wat vinden jullie?

Door deze reis besefte ik hoe mooi Europa eigenlijk is. Hoewel ik graag verre reizen zou willen maken naar Azië of Amerika, kan ik je vol enthousiasme aanraden om eerst eens wat landen in de buurt te bezoeken, zoals het prachtige Slovenië. Ik kijk er nu al naar uit naar meer landen in Oost-Europa te gaan. Wie weet gaat Ilona wel een keer met me mee ;)

Welk Europees land zou jij echt nog een willen bezoeken?

Related:

No Comments Yet, Leave Yours!