woensdag 9 maart 2016

5 hoogtepunten en ergernissen bij een concert


Jullie weten tegenwoordig wel dat Ilona en ik gek zijn op het bezoeken van concerten en we zouden over onze ervaringen waarschijnlijk een heel boek kunnen vullen. Toch adviseer zelf ik zelf een concert te gaan bezoeken, want dan ervaar pas écht hoe het is om je favoriete artiest live te zien. Wel zitten daar ook wat nadelen aan. In dit artikel deel ik vijf ergernissen met je op een concert waar je rekening mee moet houden en vijf hoogtepunten om je te overtuigen dat concerten geweldig zijn.

Ergernissen: 

1. Mensen die voordringen
Het kan zijn dat jij dit nu leest en beseft dat je dit ook doet, maar ook dan wil ik mijn frustratie er even over kwijt. Als ik een concert bezoek en ik vooraan in de zaal wil staan, zorg ik ervoor dat ik op tijd in de rij sta, desnoods in de rij een patatje eet en dan op tijd op de gewenste plek sta. Toch zijn er altijd mensen die net voor of gewoon tijdens het concert voor gaan dringen om dichter bij het podium te staan. Tegen al deze mensen wil ik dit graag zeggen: Als je vooraan wilt staan, kom dan op tijd! Het maakt niet uit of je klein of jong bent, kom gewoon op tijd. Dus.

2. De garderobe
Bij een grote, mooie zaal als de Ziggo Dome is het naar mijn mening redelijk goed geregeld, maar er zijn concerthallen waar het lijkt alsof ik uuuuren op mijn jas sta te wachten. Zo lang hoeft het toch niet te duren om een jas te pakken en te geven. En laat ook de mensen die uiteindelijk hun jas hebben er even langs om uit de rij te stappen, wil je?

3. Dorst krijgen als je vooraan staat
Deze spreekt eigenlijk wel voor zich, denk ik. Als je eenmaal vooraan staat, is het een heel slecht plan om je weer uit de menigte te manoeuvreren voor een beker drinken en even later je plek weer terug te vinden. De associatie met voordringen is dan snel gemaakt. Bij 'nog even' moeten plassen geldt eigenlijk hetzelfde verhaal. Doe dat maar gewoon van tevoren.

Paul McCartney in Ziggo Dome, 7 juni 2015

4. Technische imperfecties
Wanneer je van een optreden van een van je favoriete artiesten gaat bekijken, wil je dat het technische onderdeel van dit optreden piekfijn in orde is. Zaken als het te laag staan van het volume van de microfoon of slechte belichting van de leadzanger zijn zonde van deze ervaring en zullen het geheel doen tegenvallen. Bij een concert van Alt-J in de Heineken Music Hall heb ik zelfs meegemaakt dat bij de laatste toegift al het geluid ermee kapte, waarna het voor de band nog even duurde voordat zij dit door hadden, aangezien het hele publiek meezong. Dat was nogal pijnlijk om te zien, maar gelukkig zorgde het enthousiasme van het publiek ervoor dat de band met een glimlach het podium verliet.

5. Een nummer niet kennen
Ik ken mensen die het prima vinden om een concert te bezoeken van een artiest die ze helemaal niet zo goed kennen, maar ik zing juist graag mee en bezoek concerten van artiesten die ik als het ware aanbid. Toch komt het regelmatig voor dat een band een nummer zingt dat ik niet ken. Deze is je dan ontgaan, komt van een verdwaalde EP of is een cover van een andere artiest die jou wat minder interesseert. Als je de rest van het concert moeiteloos meezong, sta je tijdens zo'n onbekend nummer wel even ongemakkelijk om je heen te kijken...

Depeche Mode in Ziggo Dome, 7 december 2013

Hoogtepunten: 

1. Interactie
Er zijn uiteraard ook heel wat leuke dingen aan een concert, anders was ik er natuurlijk niet zo enthousiast over. Vooral interactie van de artiest met een publiek vind ik enorm belangrijk. Je bent er als artiest namelijk voor het publiek en deze moet je op een zo goed mogelijke manier entertainen. Er zijn band, zangers of zangeressen die dit iets minder goed kunnen, maar voorbeelden van goede entertainers vind ik persoonlijk Dave Gahan van Depeche Mode (te zien op de foto hierboven), Theo Hutchcraft van Hurts en Guy Garvey.

2. Medleys of mashups
Eigenlijk zou je tijdens een concert alle nummers van die artiest wel willen horen, maar dan wordt het natuurlijk een heel lang optreden. Daarom is het heerlijk als de band of zanger(es) er een medley doorheen gooit waarin allerlei hits achter elkaar voorbij komen en je lekker mee kunt zingen.

3. Meezingen
Zoals ik al zei is het heerlijk om met de nummers van de artiest mee te zingen, maar sommige artiesten doen hier een schepje bovenop en dát is wat ik juist zo leuk vind. Ze verdelen het publiek dan bijvoorbeeld in twee groepen, die beide hun eigen zin zingen. Je maakt dan als publiek echt deel uit van het concert en dat is echt heel tof.

Katy Perry in Ziggo Dome, 9 maart 2015

4. Het proces
Ergens naar uit kijken - wachten, - de opkomst van de artiest - genieten - nagenieten - foto's op social media plaatsen en bekijken - filmpjes en foto's terugkijken - nummers terugluisteren. Nou, dat dus. :)

5. Goodies vangen
Ik denk dat het een beetje fifty-fifty is of een artiest dit na afloop van het concert doet, maar er zijn artiesten die hun drumsticks of plectrums aan het einde het publiek in gooien. Het is dan natuurlijk geweldig om hier eentje van te vangen. Ik heb bijvoorbeeld in 2012 een plectrum gevonden bij het concert van All Time Low. Niet gevangen dus, maar wel tof om toevallig te vinden en te hebben. Ook rozen het publiek ingooien vond ik een leuke actie. Dit gebeurde tijdens het laatste concert waar ik was, namelijk door Theo van Hurts. Deze ving ik helaas niet, maar het was gaaf om te zien hoe hij bijna stond te flirten met het publiek.

Dat waren mijn ervaringen bij verschillende concerten. Hopelijk vond je dit artikel leuk om te lezen! Hier ben ik nu overigens heel benieuwd naar:

Herkennen jullie de hoogtepunten en ergernissen in dit artikel?

No Comments Yet, Leave Yours!