maandag 17 augustus 2015

Mijn Londen ervaring & tips

Zoals ik een tijdje geleden aankondigde, zou ik deze zomervakantie samen met mijn vriend Tim een bezoekje brengen aan Londen, misschien wel mijn meest favoriete Europese stad. Dat gebeurde begin augustus en mijn reis vraagt uiteraard om een artikel. Ik vertel wat ik tijdens mijn vakantie heb gedaan en zal jullie reistips geven op de manier van Leanne van Thunder And Threads, die pas een reisdagboek schreef over haar trip naar Amsterdam.

VERVOER

Het begint natuurlijk allemaal met de reis op zich. We moesten naar Londen toe en besloten dit te doen met het vliegtuig. Lekker makkelijk, comfortabel en het geeft mij een echt vakantiegevoel. Rond half 2 vlogen we vanuit Schiphol naar Londen en het duurde enkel een uur voordat we Engeland konden zien. Wat ons gelijk opviel was de grijze wolkenstrook boven de stad. Is dit smog? Bah! Maar de stad zelf van boven zien is prachtig. We konden gewoon van alles herkennen, zoals de Big Ben en de Tower Bridge. Tof om te zien!

Vanaf de terminal stapten we in de metro (of Underground) met een enkele reis ticket naar het hotel, in de buurt van het metrostation Liverpool Street. Daar kochten we gelijk een metrokaart voor de rest van de dagen. Wanneer je ongeveer een week door Londen wilt reizen kan ik je de Oyster Card enorm aanraden, eigenlijk de Londense ov-chipkaart. Je kunt hierbij tussen twee dingen kiezen: het laden van geld op deze kaart of het laden van een onbeperktheid aan reizen op de kaart. Wij kozen voor de tweede optie, gewoon omdat het hoogstwaarschijnlijk voordeliger zou zijn en omdat we ons dan geen zorgen hoeven te maken over ons tegoed. Onze kaart kostte per persoon 37,10 pond (keer 1,5 in euro's) en verschafte ons de mogelijkheid om met alle vormen van openbaar vervoer te reizen binnen zone 1 en 2. Binnen deze zones bevinden zich eigenlijk alle plekken die wij wilden en die men vooral wil bezoeken.

ACCOMODATIE

Nog een praktisch punt om te bespreken is ons hotel. We verbleven in een van de Tune Hotels in de stad, een low-budget hotelketen met zo'n acht hotels. De kamer was, vooral in het eerste opzicht heel klein, maar was voorzien van een goed tweepersoonsbed, een tv en een nette badkamer met wc en douche. Je hebt eigenlijk ook helemaal niets nodig in zo'n hotelkamer. Eten doe je namelijk ook vooral buiten de deur en je bent bijna de hele dag op pad. Voor de tv, wifi-verbinding, douche-accessoires, een eventueel ontbijt en gebruik van een föhn en kluis moet je trouwens wel extra betalen. Gelukkig hebben ze daar leuke aanbiedingen voor en is de kamer zelf goedkoop.

ETEN EN DRINKEN

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag en dat weten ze in Engeland maar al te goed. Want als je in een eetcafé voor een ontbijtje gaat krijg je een groot bord vol. Ik spreek uit ervaring, zoals je hierboven kunt zien. Dat plakje vol met het prachtige pannenkoekenontbijt met bosvruchten en vanille-crème at ik bij The Polo Bar, tegenover metrohalte Liverpool Street. Redelijk prijzig, maar wel heel lekker. Tim koos voor pannenkoeken met banaan en karamel. We kregen het trouwens niet helemaal op.

Ook moesten we uiteraard een Engels ontbijt eten, dus dat deden we bij Cafe 338, in de buurt van metrohalte Bethnal Green. Opnieuw kregen we het niet op, maar het was wel heel lekker! Daarnaast was het niet duur en was er veel keuze uit verschillende ontbijten.

De supermarkt is in Londen echt de hemel op aarde. De Tesco is te vinden op bijna elke hoek van de straat. Het is nog niet zó geweldig als in Amerika, als je het mij vraagt, maar je kunt er wel leuke dingen vinden. (Gelukkig voor ons) veel belegde broodjes en wraps, verschillende salades en lekkere sushi, zodat we niet elke keer uit eten hoefden. Ze hadden zelfs sushi met kip! Er was veel meer keuze uit ijskoffies dan in Nederland, dus daar maakten we uitgebreid gebruik van. Die hierboven met karamel was heerlijk en maar 50 pence (75 cent). En we spotten allemaal soorten cake en taart in verschillende soorten en maten. Yummy!

Over deze drankjes zal ik kort zijn. Hier een iced strawberry lemonade van McDonald's, YUM.

Deze markt-sapjes in Shoreditch leken wel half water, jammer.

Verse limonade in Camden Town. Lekkurrr!

Maar ook het eten in Camden Town is heerlijk. Deze plek moet je écht bezoeken wanneer je in Londen bent. Het buurtje is een hele happening op zich en je kunt er de hele dag mee vullen. Het is een grote belevenis van verschillende culturen en stijlen en er zijn allemaal kraampjes, winkeltjes en cafeetjes om te bezoeken. Veel daarvan is daarnaast zelfgemaakt of vintage. Maar vooral de binnenplaats met eetkraampjes trokken dus onze aandacht. Naast limonade kochten we voor ons beide een bordje met een Colombiaanse maaltijd, die bestond uit kip, sla, aardappels, gebakken banaan en een pittige tapenade. De prijzen zijn er redelijk, vind ik. De maaltijd hierboven kostte 6,50 pond.

Wanneer je goedkope, bijzondere dingen wilt eten moet je naar China Town gaan. Dit kost bijna niets, maar lekker zijn de gerechten niet per se. Veel vlees gaat in de frituur en is pittig en de mangopudding hierboven smaakte nogal kunstmatig. China Town mag je overslaan. Het is trouwens wel leuk om de Chinese supermarktjes langs te gaan en daar gekke dingen mee te nemen voor thuis.

Pizza gaat er altijd wel in. Bij Nenno hebben we heerlijk gegeten.

Last best, een echte aanrader is DF / Mexico. Voor een modern Mexicaanse hap ga je naar dit restaurant in Shoreditch. Ze werken met een bijzonder systeem waarbij je aan de kassa bestelt en afrekent, je de drankjes gelijk kunt meenemen en de gerechten aan je tafel worden geserveerd. Dit voorkomt wachttijd en je wordt dus alsnog bediend. Je kunt kiezen uit verschillende hoofdgerechten, maar er is ook keuze uit verschillende lekkere side dishes. Wij aten bijvoorbeeld beide een burrito, maar genoten daarnaast van nacho's met guacamole. Ik heb zó lekker gegeten! Drankjes kon je trouwens oneindig bijtappen en daar zaten de meest bijzondere smaken tussen. Maar wij kozen voor een frozen margarita, die ze ook in verschillende smaken serveerden. Je hoort het, leuk en lekker!

CULTUUR

De bekendste trekpleisters van Londen zijn natuurlijk de Tower Bridge, Big Ben en London Eye. Omdat we al eerder in Londen waren geweest, was de behoefte er niet meer om deze per se van dichtbij te bekijken. Toch hebben we bij de Tower Brigde even rustig op een bankje mensen zitten kijken en hebben we 's avonds nog een prachtig uitzicht gehad op de Big Ben en London Eye. Het heeft toch wel weer wat op die manier.

Ik houd maar niet op over Camden Town, maar het moet ook een plekje krijgen onder het kopje cultuur. Het draait namelijk niet allemaal om eten, maar ook om wat er verder te zien is in die buurt. In het centrum(pje) van de buurt is een gebouwencomplex met allerlei verschillende winkeltjes met sieraden, tassen, kleding, kunst en nog veel meer. Het is al leuk om hier enkel rond te kijken.

... and eat

Er wordt zelfs graffiti gemaakt alsof het een gemeenteklus is, haha!

Van deze winkel in Camden Town werd Tim, als groot Marvel-fan, heel blij. Dit is Mega City Comics, een winkel met een mega groot aanbod aan stripboeken. Ze verkochten dus onder andere Marvel, maar ook Star Wars en Adventure Time waren er te vinden. En vast nog wel meer, maar zo'n grote kenner ben ik helaas niet.

Een buurt die op Camden Town lijkt is Shoreditch, waar ons hotel zich praktisch in bevond. Ook hier werd wat muziek gespeeld, waren veel vintage kraampjes en kraampjes met eten, kleding en accessoires te vinden.

Een museum is waarschijnlijk ook iets wat je graag wilt bezoeken in een grote stad. In Londen zijn ontzettend veel musea en hoewel we er meer wilden bezoeken hebben we er maar eentje bezocht. Omdat de tijd eigenlijk wat sneller ging dan we hoopten, besloten we geen hele dag voor een museum uit te trekken. Om die reden bezochten we er eentje waar we gratis in konden en dat werd het Natural History Museum. Van de rij schrokken we een beetje, maar in een halfuur waren we binnen. Het is zeker interessant om hier even heen te gaan, maar je moet wel een beetje interesse hebben in wetenschap en geschiedenis.

Misschien wel het hoogtepunt van onze vakantie vond ik de muscial The Lion King, waar we jammer genoeg niet meer foto's mochten maken dan van het doek. Ik ben ontzettend fan van Disney en genoot hier enorm van. Het was even wennen dat alle mensen dieren waren en op verschillende manieren werden uitgebeeld, maar het was mega fascinerend om te zien. Het kost heel wat, maar ik kan je zeker aanraden naar een musical te gaan als je in Londen bent. Je kijkt echt je ogen uit.

WINKELEN

Niet alleen bij de musical kon ik mijn Disney-honger stillen, want daarnaast bezochten de Disney Store. We kochten beide niks, maar vonden het leuk om rond te kijken. Ook Tim was blij, want naast Disney werd in de winkel veel verkocht van Marvel.

De Lush aan Oxford Street is enorm en ik verheugde me er erg op deze te bezoeken. Helaas was de meerderheid van de geuren van de producten niet mijn smaak. Wel nam ik de paarse variant van Fun mee, een klei met fruitgeur, waarmee je kunt kleien en je jezelf kunt wassen (zowel lichaam als haar). Ik heb 'm al gebruik en ben helemaal fan. Volgens mij verkopen ze ook een aantal kleuren in Nederland.

Ik kocht over het algemeen niet heel veel, naar mijn mening. Ik had van te voren verwacht dat ik meer zou gaan kopen, maar dit hierboven was de buit, plus nog een shirt en vestje van Primark die ik op de laatste dag kocht. Bijna alles komt trouwens van Primark. Die winkel is in Londen gewoon huge

Op aanraden van Mascha en nog een aantal andere bloggers kocht ik de Boost candy-bar en de lasting perfection concealer van Collection 2000 (bij de Boots drugstore). De Boost reep was lekker, maar niet zo geweldig als ik dacht, en over de concealer ben ik lyrisch. De volgende keer ga ik inslaan als een malle.

Misschien is dit wel het langste blogbericht ooit op onze blog, maar ik ben er nu doorheen. Gelukkig is het heerlijk om te schrijven, omdat ik met een glimlach terugkijk op deze topvakantie. Overigens was het ook de eerste vakantie dat Tim en ik écht met z'n tweetjes weg gingen. We zijn wel eens op groepsreis geweest en hebben mijn opa en oma bezocht in Spanje, maar nu waren we echt met z'n tweetjes. En ik hoop dat we dat nog veel vaker gaan doen.

Naast dat dit een persoonlijk artikel was, hoop ik jullie ook wat te kunnen hebben informeren over de stad. Als jij verder nog tips hebt over Londen, voor mij of voor andere lezers, laat die dan gerust achter in de reacties!

Wat doe jij het liefste als je in een grote stad bent?

1. Ohh die Lush winkel ♥ Londen lijkt me zo leuk! Vooral naar Oxford Street wil ik graag, ik ben echt een diehard Lush fan. Hmmm al dat eten ziet er zo lekker uit! :D