woensdag 9 juli 2014

Een artikel gewijd aan wax melts


Toen ik een waxbrander van Action in mijn bezit kreeg, was dat mijn allereerste ervaring met wax tarts of wax melts. Sindsdien ben ik ze steeds meer gaan gebruiken en ben ik ook steeds meer dingen gaan ontdekken over deze producten. Ik zal al mijn tips en trucs met jullie delen.


Bij Action kocht ik een jaartje geleden het Home Wax Moods Fragrance pakketje. Deze bevat een waxbrander en zeven wax melts met verschillende geuren. Ik wilde deze nieuwe hype wel eens uitproberen. Dit deed ik vooral doordat ik bij Yankee Candle, een van mijn favoriete merken geurkaarsen, deze melts zag liggen. Ze leken me perfect om een geur uit te proberen. Toen ik de set van Action uit ging proberen, heb ik een aantal dingen ontdekt. Ten eerste is het branden van een complete tart in één keer veel te veel. Sommige bakjes zullen er zelfs van overstromen. Je kunt veel beter een stukje van de tart afbreken en deze boven je kaarsje op laten branden. Iets wat ik daarna ontdekte, is dat de brander van Action mijn wax liets verbranden. Dus niet branden, zoals het hoort, maar het gaf dus echt een branderige geur af. Zodra deze dat deed, pakte ik een stuk toiletpapier en doopte ik deze, terwijl de wax nog warm en vloeibaar was, in de wax. Dan kon ik het er zo in laten trekken en het zo afvegen dat het bakje weer schoon was. Een prima manier om wax te verwijderen dus. Ik was totaal niet tevreden met de brander van Action en legde 'm dus aan de kant.


Iets wat me terug bracht op het idee van het gebruiken van een waxbrander, was de resten wax die overbleven in mijn geurkaarsen. Soms brand je gewoon niet alles van een kaars op en ik vind dat ronduit zonde. Ik haalde deze resten uit de bekertjes van de kaars en bewaarde deze in zakjes. Dat doe ik nu nog steeds en het is de grootste reden geweest om een nieuwe waxbrander te kopen.


Bij mijn zoektocht naar een nieuwe waxbrander had ik twee eisen. Één: het bakje voor de wax moet hoger zijn dan die van de brander van Action. Dan heb ik minder risico dat het kaarsje de wax zal laten verbranden. Twee: De brander mag niet van hout zijn gemaakt. Hogere waxbranders zijn namelijk vaak van hout gemaakt en ik heb meerdere malen gehoord dat deze in de fik kunnen vliegen. Als ik een kaars of brander aanzet kan het nog wel eens zijn dat ik eventjes weg ben uit mijn kamer. Ik wil dan uiteraard niet het risico hebben dat de brander ineens is gaan fikken. De brander die ik bij Xenos kocht is perfect en voldoet aan deze eisen. Hij is hoog genoeg en de geur die van de wax afkomt is nu prima. Hij kostte € 2,99. 


Wat ook anders is aan de brander die ik kocht, is dat hij zwart is, in plaats van wit. Het voordeel hiervan is dat je geen verkleurde vlekken zit in het bakje. Het gebruiken van wax melts zelf heeft ook een aantal voor- en nadelen. Een nadeel is het blijven kopen van waxines. Dit kost uiteraard geld, maar je bent ook minder vrij in het aantal branduren. Je hebt gelukkig wel waxines die 4 uur branden en waxines die 6 uur branden. Twee voordelen die je hebt, zijn het opbranden van restjes van geurkaarsen, wat ik dus al noemde, en het uitproberen van kleine tarts, in plaats van hele kaarsen. Als je de geur niet lekker vind, heb je enkel een kleintje gekocht voor een kleiner bedrag.


Voor het kopen van goede en lekkere wax tarts kan ik je ook nog wel een aantal tips geven. Je kunt ervoor naar een winkel gaan, maar je kunt natuurlijk daarnaast online shoppen.

Fysieke winkels:

  • Woonwinkels of cadeauwinkeltjes met ook woonaccesoires (dus geen ketens)
  • Sommige filialen van DA drogist
  • Action (vooral de geuren apple en lemon)
  • Yankee Candle (Magnaplaza Amsterdam)

Webwinkels:



Ik hoop dat ik je op het gebied van wax melts iets verder op weg heb kunnen helpen. Misschien maak je er nu pas kennis mee, of misschien heb ik je toch wat tips kunnen bijbrengen als je ze al gebruikte.

Heb jij nog tips voor mij als het gaat om wax melts?

2 opmerkingen:

  1. Ik vind natuurlijke waxmelts lekkerder als die dingen van action en xenos! verder is het gewoon een hele boel bestellen bij waxmelts.nl of pearlmania (moeder van serena, tara en larissa) en proberen welke je het lekkerst vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo, erg leuk geschreven artikel en complimenten voor de blog! Ik ben zelf ook groot gebruiker van wax melts alleen dan die van www.weallloveit.nl, zei verkopen de waxmelts in cupjes en er zitten ook 100% natuurlijke geuren bij!

    BeantwoordenVerwijderen