maandag 12 mei 2014

Personal | Examens, stress en afleiding



Vandaag is het zover! Mijn examens zijn begonnen. Waarschijnlijk ben ik op het moment dat dit artikel online komt net klaar met m'n allereerste examen. Het heeft veel stress opgeleverd de afgelopen weken, maar ik hoop dat het het achteraf allemaal waard is.

Evi heeft vorig jaar al examen gedaan en is geslaagd, zij doet nu MIC aan de HvA, maar ik moet dit jaar nog mijn examens doen! Net als Evi hoop ik te slagen op de havo. Ik ben in de 4e een keer blijven zitten en hoop dat dit niet nog een keer gaat gebeuren.

Ik ben al jaren een wat lastige leerling. Niet per se als persoon, maar ik vind leren gewoon niet leuk. Vakken die ik wel leuk vind daar doe ik wat voor en daarvan sla ik de stof snel op, maar verder vind ik school eigenlijk helemaal niets. Toch realiseer ik mij wel dat het belangrijk is, want voor de opleiding die ik wil doen heb ik gewoon een diploma nodig. Het is dan ook niet dat ik het niet kan, maar ik word altijd wel weer afgeleid door andere, minder belangrijke, dingen. Ook zijn er in mijn persoonlijke leven nogal wat problemen waar ik vaak tegenaan loop en hierdoor gaat het helaas ook niet altijd even lekker op school. Gelukkig realiseer ik mij deze punten al te goed en heb ik mij de afgelopen 6 jaar toch gewoon door de havo heen gesleept. Ik hoop dan ook dat ik dit jaar slaag, zodat ik het hoofdstuk 'middelbare school' compleet kan afsluiten.


Ik heb het profiel cultuur en maatschappij, zonder wiskunde, maar wel met veel talen. Ik ben nooit zo van de exacte vakken geweest en wist als snel dat ik hier in de toekomst ook niets mee wilde doen en heb daarom wiskunde laten vallen zodra dat mogelijk was. Mijn examenpakket bestaat dan ook uit: Nederlands, Engels, Duits, Aardrijkskunde, Geschiedenis en Kunst (algemeen). Voor vakken zoals Maatschappijleer, CKV en Spaans hoef ik geen centraal examen te doen, hiervoor heb ik alleen schoolexamen gedaan en deze heb ik met mooie cijfers afgerond.

Ik hoop echt dat ik ga slagen, helemaal ook omdat ik er eindelijk over uit ben welke studie ik wil gaan doen. Na veel wikken en wegen ben ik er nu echt zeker van dat dit Farmakunde moet worden. Ik schreef al eerder over mijn twijfels en ervaring met de open dag, maar na alles te hebben afgewogen ben ik er nu toch echt over uit. Bij Farmakunde word je opgeleid als een soort 'schakel' tussen de farmaceutische industrie en bijv. patiëntenzorg (denk aan een ziekenhuis, apotheek of zorginstelling). Je bent o.a. verantwoordelijk voor goede gezondheidsvoorlichting en kwaliteitszorg. Er zit ook een deel management in de opleiding. Vooral het managementgedeelte lijkt mij heel erg interessant. Ik heb graag overzicht op alles wat er om mij heen gebeurt en wil van tevoren alles hebben uitgedacht en dit sluit daar perfect op aan.

Toch ben ik vanwege mijn examens niet alleen maar aan het leren. Stress is al vervelend genoeg en je mag dus ook best wel eens ontspannen. Dit begon natuurlijk al aan het begin van de vakantie met Koningsdag. Ik ging net als vorig jaar naar het SlamFM feest en dit was echt weer hartstikke gezellig! 

Ook ben ik 5 mei naar het Bevrijdingsfestival in Haarlem geweest en dit was echt heel erg leuk! Ik heb eindelijk the Opposites, waar ik groot fan van ben, live gezien en ook Jett Rebel, Blof en Niels Geusebroek kwamen langs. Het was echt een hele leuke dag en zeker even fijn tussen al dat leren door.


De afleiding was fijn, maar verder heb ik veel geleerd en gelezen. Ik hoop echt dat mijn inzet genoeg is om te slagen, zodat ik daarna verder kan met iets dat ik écht leuk vind! Ik houd jullie zeker op de hoogte. Mochten er de aankomende twee weken minder blogberichten verschijnen, moet je ook niet raar opkijken, ik heb namelijk meer geleerd dan vooruit gewerkt.

En voor alle mede-examenkandidaten: "HEEL VEEL SUCCES!"

Heb jij dit jaar ook examens? Of ben je al bezig met je opleiding?









7 opmerkingen:

  1. Heel veel succes met je examens! Hoe is 'ie vandaag gegaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dankjewel! kunst ging oké, een lastige vraagstelling, maar verder was het te doen :)

      Verwijderen
  2. Heel veel succes met je examen! Hoe ging kunst vandaag? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt! :) jij hebt ook examens toch? in dat geval ook veel succes! kunst ging redelijk, een lastige vraagstelling waardoor ik te moeilijk ging denken haha, maar ik zie het positief in :)

      Verwijderen
    2. Klopt dankjewel! <3 Haha, dat had ik ook! Ik vond de vragen soms echt te makkelijk, waardoor ik dacht: is dat wel goed? Alleen soms dan juist ook weer niet: erg wisselend. Succes nog met de rest van je examens. :)

      Verwijderen
  3. Veel succes met je examens! Jett Rebel lijkt me zo gaaf live ^^

    BeantwoordenVerwijderen