dinsdag 29 april 2014

The Kyteman Orchestra | The Jam Sessions concert in de Melkweg


In deze blogpost zullen jullie kennis gaan maken of nog meer te weten komen over Colin Benders en zijn Kyteman Orchestra. Op 8 april dit jaar bezocht ik hun concert in de Melkweg in Amsterdam. Haak bij het horen van orchestra/orkest niet meteen af, want het is niet zo klassiek als je denkt. Dit bericht is een combinatie van een stukje info, een recensie en een persoonlijk verhaal van mijn avond en ervaring.

Ik zal jullie niet het hele levensverhaal van Colin vertellen, maar wat je over hem moet weten, is dat hij een 27-jarige hiphopartiest is met ADHD die zijn ei kwijt kan in de muziek. Zijn vorige orkest was een hiphop-orkest, waarmee hij op verschillende festivals optrad en het album The Hermit Sessions maakte. Na afronding van dit album werkte hij samen met onder andere Krezip, Wouter Hamel en zelfs Sting. Ik vind Colin een heel bijzonder en ook inspirerend persoon. Vooral na het kijken van zijn documentaire was ik gefascineerd. Hier is de trailer van deze docu:


Bekijk hier de hele documentaire.

Nu maakt hij sinds 2012 muziek met zijn Kyteman Orchestra. Ik zag ze bijvoorbeeld in de Oosterpoort in Groningen en op Pinkpop en ze maakten samen het album The Kyteman Orchestra. Dit album is nog best klassiek, maar bevat ook veel rap. De nummers en ander werk van het orkest is ontzettend divers. Wat ik bedoel met 'ander werk' is de tour die The Kyteman Orchestra nu doet: The Jam Sessions. Als je weet wat 'jammen' is, begrijp je het al. 


Op 8 april bezocht ik met mijn ouders en zusje The Jam Sessions in de Melkweg. We sloten aan in een nogal lange rij, maar toen bleek dat het grootste deel van deze mensen voor het concert in de andere zaal kwam, was het makkelijk om in de Melkweg helemaal vooraan bij het podium te staan. 


Om half negen kwamen Colin en zijn orkest op. Er was geen voorprogramma. Omdat ik letterlijk tegen het podium aan stond, gaf ik hem een high five. Mega cool, al zeg ik het zelf.
In het begin was het optreden even wennen. The Jam Sessions houdt namelijk in dat deze groep mensen helemaal niets heeft voorbereid en dus alles ter plekke improviseren. Het voordeel, en misschien het nadeel hiervan, is dat geen enkel van alle concerten die ze in Nederland geven hetzelfde is. Wel zijn alle concerten opgenomen en te zien op internet. Er is namelijk de mogelijkheid je voor €40 in te schrijven, waarna je alle video's van de concerten online kunt bekijken en een album ontvangt met alle hoogtepunten van de optredens erop. Dit kan op www.kyteman.com Maar wat ik zou doen, is een concert bezoeken. In Tivoli kun je bijvoorbeeld voor €27 het extra concert op 26 mei bezoeken. Ik zal je vertellen over mijn ervaring.


Zoals ik al zei was het begin van het optreden nogal wennen. Meestal vind ik het bij concerten vervelend als ik een nummer hoor dat ik niet ken. Ik wil lekker mee kunnen zingen soms dansen. Nu kon dat alsnog! De muziek was erg afwisselend. Ook in hun folder, die bij binnenkomst werd uitgedeeld, kondigen ze al aan dat ze variëren van hip-hop tot opera, van klassiek tot drum 'n' bass en van jazz tot punk. En dit gebeurde. Colin is de dirigent van het orkest en geeft soms met gebaren de akkoorden voor de verschillende partijen aan, maar laat ze daarnaast ook hun eigen gang gaan. Het is fascinerend om de partijen, zoals de slagpartij, de strijkers en de blazers, met elkaar te zien communiceren tijdens het spelen. Ze vallen met een nieuw plan in bij het geheel. Het hele orkest speelt dus om de beurt op elkaar in. 

Poging tot panorama van het podium

PAX

Dan zijn er nog de twee rappers of zangers die Colin meenam: Dox en PAX. Ik denk dat hij naar de concerten steeds verschillende vocals meeneemt, maar PAX is sowieso mijn favoriet. Vooral in het nummer The Mushroom Cloud op het album van The Kyteman Orchestra vind ik hem fantastisch. Ook zij vallen in waar zij willen, met geïmproviseerde teksten. Daarbij is PAX meer voor zang en Dox meer voor rap, maar eigenlijk kunnen ze het beide. 

Ook Colin zelf kan heel mooi spelen! 

Selfie met Colin, haha

Er was dus een moment waarop het publiek kon meedoen met het orkest. Colin deed namelijk 'ssssht' naar het publiek, waarna het publiek hierin doorging. Dit was eigenlijk een soort grapje, maar hij liet ons doorgaan. Zelfs op de maat, waardoor het een start werd van een nummer. Ik weet niet of je begrijpt wat ik bedoel, maar het was geweldig om er een deel van uit te maken. Later liet hij de ene helft van het publiek 'ssh ssh ssh ssh...' doen en de andere helft heel hard 'AAAAAH' zingen. Misschien kun je het terugvinden op Youtube.

Panorama's maken is echt best moeilijk

Ik hoop dat dit artikel bij jullie in de smaak zal vallen en ik jullie interesse heb gewekt. Ik hoor graag wat voor verbeteringen jullie zien in dit soort artikelen.

Wat vinden jullie van Kyteman en zijn Orchestra?

2 opmerkingen:

  1. Het ziet er echt super leuk uit! Ik vind de muziek van Kyteman echt heel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie recensie, mooie foto's, mooi concert!!

    BeantwoordenVerwijderen