maandag 17 maart 2014

Langzaam maar met pit (Recensie: The Take Off And Landing Of Everything (album))

Zo’n anderhalve week voor het concert in Paradiso start de voorverkoop van dit evenement. Elbow presenteert in Amsterdam graag hun nieuwe, zevende studioalbum The Take Off And Landing Of Everything. Binnen een kwartier is de show in de kleine zaal uitverkocht, dus een deel van Nederland geeft met hun mening over Elbow al het goede voorbeeld.

De groep uit Manchester, met als zanger Guy Garvey, maakt muziek die bekend staat als alternatief, indierock en dreampop. Na in 2011 te hebben opgetreden op  de festivals Pinkpop en Lowlands staat Elbow dit jaar dus weer in Nederland. Nog geen half jaar geleden kwam het live-album Live from Jodrell Bank uit, maar dit is voor de groep dus niet genoeg.

Langzaam opbouwen
Het eerste nummer, ‘This Blue World’, duurt meer dan zeven minuten en in die tijd is het mogelijk dat je zit te wachten op een climax die niet komt. In de eerste instantie klinkt het gehele album erg kabbelend. Na het album een paar keer te hebben gedraaid, merk je dat de nummers op het album erg sterk zijn, doordat ze langzaam worden opgebouwd tot prachtige stukken. Je hebt, op het titelnummer ‘The Take Off And Landing Of Everything’ na, niet het idee dat veel nummers wat langer duren. Het zijn niet zomaar liedjes, maar songs waarbij over elk geluid, tekst, melodie en opbouw is nagedacht. ‘Charge’ heeft al iets meer pit dan het vorige nummer. Hierin zingt Guy over een ‘her’, wat waarschijnlijk zijn ex-vriendin is. Deze ‘her’ of ‘she’ komt ook in andere nummers terug. Tijdens de opnames van het album werd zijn relatie verbroken, maar Elbow maakte ondanks de diep poëtische teksten van dit album zeker geen werk met zielige break-up songs.

Veelzijdig
De derde track bestaat uit twee delen en het eerste daarvan, ‘Fly Boy Blue’, is het nummer waar je op wacht terwijl het album op gang komt. Gitaren zijn te horen en zo’n nummer met power doet het album van Elbow zeker goed. Strijkers en blazers zorgen voor prachtige, muzikale stukken op het album en verder geeft het gebruik van elektronica een modern en mooi geheel. Hiertussen is de stem van Guy niet te missen. Het is een geweldige gedachte dat hij deze zachte, lieve stem ook live helemaal waar kan maken. Naast een dromerig nummer en een nummer met power laat Elbow verder zien hoe veelzijdig dit zevende album al is. Net als de nummers ‘Lippy Kids’ en ‘Open Arms’ van het album Build A Rocket Boys! zijn ‘New York Morning’ en ‘Honey Sun’ nummers met coupletten waarbij je in je hoofd al het publiek mee kunt horen zingen.

Melodieus, veelzijdig, rustig en instrumentaal zijn mooie woorden om dit album te omschrijven. Het titelnummer The Take Off And Landing Of Everything duurt misschien iets te lang, maar Elbow kan goed met deze langdradigheid omgaan als het gaat om muzikaliteit en poëtische teksten. Na het album The Seldom Seen Kid dat voor Elbow hun grote doorbraak betekende en Build A Rocket Boys! dat ook een groot succes was, bewijst de groep weer dat ze een blijvertje zijn in de popwereld.

Live in Nederland: 18 maart 2014, 21:30 Paradiso, Amsterdam