vrijdag 7 februari 2014

Recept: Havermoutontbijtje


Het eerste recept dat ik met jullie deel is iets waarmee ik regelmatig ontbijt, maar wel als ik er de tijd voor heb. Door Amerikaanse beautybloggers wordt vaak gesproken over oat meal. In Nederland kunnen we dit ook gewoon maken en dan heet het havermout. Ik zal jullie vertellen hoe ik het liefst mijn havermout klaarmaak.

Dit is een recept, maar ik ga niet bij alle ingrediënten vertellen hoeveel je hier van nodig hebt. Ik weeg het zelf namelijk ook niet af. Ook zou je zelf kunnen bepalen of je eventueel ingrediënten weglaat of vervangt door iets anders. De bereidingstijd is ongeveer een kwartier. 


Benodigdheden:
- Havermout
- Melk (en water)
- Een appel
- Een banaan
- Bruine basterdsuiker
- Kaneel
- Honing
- Rozijnen


In een steelpannetje zet je wat melk op laag vuur. Ik zorg zelf dat ik daar nog twee keer zoveel water aan toevoeg, omdat ik anders de havermout veel te plakkerig en papperig vindt worden. Je kunt zelf doen wat jij het liefste wilt, maar voor één persoon raad ik aan dat er in totaal een flike bodem in het pannetje zit. Misschien te vergelijken met één mok vol.
Zorg dat het vuur niet te hoog staat, want dan kookt het te snel.



Tijdens het opwarmen van de melk (en het water) kun je namelijk de appel en de banaan ik kleine stukjes snijden.


Zodra de melk kookt kun je de havermout er in het pannetje bij doen. Je zult het door moeten blijven roeren zodat het een dikkere drab wordt. Het zal er vanaf nu iets minder smakelijk uit gaan zien, ook op de foto's ;)




Als de substantie wat dikker is, kun je beginnen met het toevoegen van de stukjes appel en banaan en daarna de andere ingrediënten (basterdsuiker, kaneel, honing, rozijnen). Doe dit ook naar eigen zegge.


Als alles goed is doorgeroerd, is je ontbijtje eigenlijk gewoon klaar. Als je van appeltaart houdt, of in het algemeen dingen met appel kaneel, moet je dit gewoon lusten. Daarnaast is het ook elk gezond, want de twee stukken fruit die je op een dag hoort te eten, heb je meteen gehad!

Laat even weten wat je er van vond als je het hebt geprobeerd!

No Comments Yet, Leave Yours!