vrijdag 7 oktober 2016

Ed Sheeran | 5 favoriete covers


Dat Ed Sheeran voor mij een van de meest prachtige muzikanten is die op dit moment actief is, zal voor jullie geen verrassing meer zijn. Dat hij naast zijn eigen nummers ook vaak die van andere artiesten ten gehore brengt, is misschien wél een verrassing. Vandaag zet ik mijn favorieten op een rijtje.

BEYONCÉ - DRUNK IN LOVE

Drunk In Love is vaak gecoverd door Ed en elke keer op een andere manier. Hij heeft het zelfs samen met Beyoncé gespeeld en ondanks dat dat geweldig klinkt, is dit toch echt mijn favoriet. Ten eerste kon ik eindelijk verstaan wat de tekst was en ten tweede is deze rustigere variant gewoon meer mijn ding.

FETTY WAP - TRAP QUEEN

Dit is echt mijn meest favoriete cover ever van Ed Sheeran. De versie van Fetty Wap vind ik oké, maar het hele nummer gaat naar mijn mening nergens over. Nu verandert er natuurlijk niets aan de tekst bij deze cover, maar het nummer lijkt ineens wel betekenis te krijgen door de manier waarop het nu ten gehore wordt gebracht. Ik vind dit een hele fijne versie om te luister, met name door het gebruik van de vele instrumenten.

JAY Z FEAT. ALICIA KEYS - EMPIRE STATE OF MIND

Ed Sheeran wil ook nog weleens een stukje rappen en dat laat hij nu ook zien. Hij lijkt het zonder moeite te doen en de woorden komen vloeiend over z'n lippen. Bovendien vind ik het heel leuk om te horen dat hij ook niet alles hetzelfde uitspreekt, Ed Sheeran maakt er een heel Brits geheel van, terwijl de originele versie zo Amerikaans is als het maar kan.

OASIS - WONDERWALL

Wonderwall is precies zo'n nummer wat té vaak wordt gecoverd en ook nooit beter klinkt dan het origineel. Ed Sheeran covert zelfs een cover van het nummer, de manier waarop hij het ten gehore brengt is namelijk geheel in de stijl van Ryan Adams. Ik vind het een fijne cover, natuurlijk niet beter, maar fijn. Het is een rustig nummer en de betekenis ervan brengt hij heel subtiel naar voren door zichzelf alleen te begeleiden met z'n gitaar.

SNOW PATROL - CHASING CARS

Eerlijk, ik heb nog nooit zoveel moeten huilen bij een cover, maar deze doet gewoon iets met met mij. Het is vooral de manier waarop het nummer wordt opgebouwd, langzaam, alleen een gitaar... Vervolgens komt Gary Lightbody ook nog meedoen en is de cover compleet.

Natuurlijk zijn er nog veel meer covers die ik had willen benoemen, maar voor nu een aantal van mijn favorieten. Ik kan niet wachten tot Ed zich weer wat meer gaat laten zien en nog meer nummers gaat coveren, want er zijn nog genoeg hits die omgetoverd kunnen worden in een Sheeran versie.

Wat is jouw favoriete cover?

Related:

No Comments Yet, Leave Yours!