vrijdag 11 september 2015

#6 Last Seen


De vakantie is voorbij, maar die hebben wij natuurlijk wel goed benut voor het kijken van veel films en series. Onze favorieten hebben we weer op een rijtje gezet en hopelijk zit er iets voor je bij, enjoy!

PAN'S LABRINTH

In 1944, na de zege van Franco, verhuizen de 12-jarige Ofelia en haar zwangere moeder naar een landelijk gebied in Noord-Spanje, waar ze bij Ofelia's strenge en keiharde stiefvader Kapitein Vidal komen wonen. Met zijn leger vecht de meedogenloze Vidal tegen de rebellen die in de bossen leven. In deze barre omstandigheden ontmoet Ofelia op een nacht een mysterieuze faun. Deze vertelt haar dat ze eigenlijk een prinses is en dat ze zich kan bewijzen als ze drie belangrijke opdrachten uitvoert.
Evi: Als je op Netflix een aantal keren een film wordt aangeraden, wil je die op een gegeven moment wel gaan kijken. Zo gebeurde ik dat ik Pan's Labyrinth ging kijken, een fantasie en drama film, die ik achteraf ook wel onder thriller of horror zou willen plaatsen. Ik heb namelijk af en toe mijn ogen dichtgeknepen, want ze doen in de film niet moeilijk over schieten, snijden en zagen in het menselijk lichaam. Naast dat vond ik de film heel boeiend. Het duurde even voordat ik wende aan het Spaans (de film is Spaans gesproken), voordat ik de oorlogssituatie begreep en voor ik wende aan de mythische wezens, maar ik vind dat de film goed in elkaar is gezet. Ofelia's liefde voor haar moeder en Mercedes is heel ontroerend en ik vind het knap van de filmmakers dat zij trouw zijn gebleven aan haar jonge leeftijd. Ze moet als hoofdrolspeelster veel heftige dingen meemaken en spannende opdrachten uitvoeren, maar blijft toch gewoon nog een kind. Een goeie, spannende film voor liefhebbers van fantasie en actie!

LOFT

Vijf getrouwde mannen delen stiekem een loft, waar ze stijlvol en in alle rust hun minnaressen en liefjes ontvangen. Een prima regeling, tot ze op een winterochtend het lijk aantreffen van een jonge vrouw. Geen van hen weet wie de vrouw is, waar ze vandaan komt en hoe ze terecht is gekomen in de loft waarvan alleen zij de sleutel bezitten. Noodgedwongen proberen de vrienden zelf uit te zoeken wat er gebeurd is en waarom, maar al vlug beginnen ze elkaar te wantrouwen en zal blijken dat ze veel minder van elkaar afweten dan ze dachten. Remake van de gelijknamige Vlaamse versie uit 2008.
Barry Atsma? Is dit een Nederlandse film? Dat waren mijn eerste gedachten bij het begin van Loft. Bij de titel dacht ik aan een Engelse film, maar de film schijnt zelfs een remake te zijn van een Belgische film van twee jaar eerder. Enfin, we hebben het nu over deze versie. Ik zal gelijk met de deur in huis vallen: ik was van het begin tot het einde van de film enorm geboeid, mede door het voortreffelijke acteerwerk van Fedja van Huêt. Deze acteur heeft me tot nu toe in elke serie of film positief verbaasd. Daarnaast is het verhaal een thriller, dus de film bevat veel spanning en natuurlijk ellende. Bovendien is het script herschreven door Saskia Noort, een schrijfster die me sowieso enorm kan amuseren. Jeroen van Koningsbrugge zorgt trouwens voor een sprankje humor in het geheel. Verder wil ik eigenlijk niks over het verhaal verklappen, ga gewoon zelf maar kijken.

PENOZA

De serie speelt zich af in de wereld van de Nederlandse penoze en vertelt het verhaal van Carmen van Walraven. Als haar man, een beruchte drugsbaron, voor de ogen van hun jongste zoon wordt geliquideerd, neemt Carmen een drastisch besluit… Penoza schetst een indringend beeld van de Nederlandse onderwereld waarin keuzes met betrekking tot familie, loyaliteit en geld op het scherp van de snede worden gemaakt.
Ilona:  Geen film, maar een serie, Penoza it is! Toen de serie een aantal jaar geleden op de Nederlandse televisie verscheen, begreep ik de hype niet echt. Dat veranderde echter toen in de vakantie de afleveringen werden herhaald naar aanleiding van het uitkomen van een nieuw seizoen. Ik keek op maandag, maar ook ineens op dinsdag, woensdag, donderdag... de hele week lang kon ik alleen maar denken aan Penoza. Ik kocht de DVD's, keek alles op nieuw en inderdaad, nú snap ik de hype. Penoza is een hele spannende serie die zich afspeelt in de wereld van de penoze. Sterke karakters, gespeeld door sterke acteurs, met een sterk script. Laat dat vierde seizoen maar snel komen! (13 september al, aankomende zondag op NPO3)

THE BREAKFAST CLUB

Een club studenten moet 's ochtends nablijven. Niemand heeft een vriend aan een ander, en ieder zit er om verschillende redenen. De opdracht die ze krijgen is het schrijven van een opstel, onder doodse stilte en zonder van plaats te veranderen. Aan het begin van de ochtend doen ze dat nog maar al snel maken ze er een puinhoop van.
Na alle referenties in andere films naar The Breakfast Club, was het dan eindelijk tijd om hem zelf eens te kijken. Mijn verwachtingen waren erg hoog, maar al aan het begin van de film begon ik mij enorm te irriteren aan een van de karakters uit de film. Aan het begin kon ik mijn aandacht er nog wel bij houden en er zaten ook echt wel leuke stukjes in de film, maar voor mij is dit gewoon helemaal niets. Ik vond hem veel te langdradig en ook niet echt heel veel inhoud hebben, al kreeg ik bij voorstukjes wel die indruk. Er zijn een aantal serieuze momenten in de film, maar die worden al snel afgekapt door er een grap van te maken. Erg jammer!

Ben jij ook weleens teleurgesteld door een film/serie waar je hoge verwachtingen van had?


No Comments Yet, Leave Yours!