woensdag 17 december 2014

Personal | Moving on, moving out


Jullie hebben het al een aantal keer kunnen lezen tussen een review door, IK BEN VERHUISD! Er waren al een tijdje wat omstandigheden thuis waardoor ik mij niet kon focussen op school en mijn behoefte om op kamers te gaan werd dan ook steeds groter. Ik plaatste een oproep en kreeg meteen reacties… en nu zit ik hier, dit bericht, te typen op m’n eigen kamertje.

Op kamers gaan wilde ik altijd al wel graag, ik vind het gewoon fijn om zelfstandig te zijn en te doen waar ik mij fijn bij voel. Er waren eerst zelfs plannen om met Evi op kamers te gaan, maar deze gingen niet door. Toen het thuis ook wat minder lekker liep werd de wens om uit huis te gaan alleen maar groter. Concentratie voor school had ik gewoon niet als ik thuis was en het reizen (wat soms kon oplopen tot 5 uur per dag!) begon mij op te breken. Ik had mij een aantal maanden geleden al ingeschreven bij verschillende instanties in Utrecht voor een kamer, maar dit ging mij te langzaam qua zoeken. Betalen voor allerlei kamersites zag ik ook niet zitten en ik probeerde iets anders.

Het zoeken naar een kamer heb ik helemaal zelf gedaan, maar ik heb wel geluk gehad. Social media is helemaal booming de laatste jaren en als je een kamer zoekt is dit echt dé ideale manier. Ik plaatste een bericht op facebook en kreeg al behoorlijk veel tips, maar toen ik dat bericht deelde in een groep voor studenten die een kamer zochten kreeg ik alleen nog maar meer reacties. Tussen één van die reacties zag ik iets dat mij erg aansprak, het meisje dat reageerde doet dezelfde studie en komt uit mijn omgeving, ik ging er op in en kon een week later de kamer al komen bekijken.

Op mijn kamer heb ik een eigen keuken. Nu mag ik af en toe ook met mijn huisbazen mee-eten, maar ik vind het toch fijner om zelf te koken. Ik vind het niet erg om alleen te eten en kan goed op mezelf zijn. De afgelopen weken is het koken ook heel goed gegaan! Mijn specialiteit tot nu toe? Pasta! 

Oh, wat was ik blij dat ik de kamer kon zien! Het is niet in een studentenhuis, maar inwonend bij een echtpaar. Zelf vind ik dit geen probleem, de kamer is gewoon mijn eigen plek en iedereen in het huis doet gewoon z’n eigen ding, je bent nergens toe verplicht (behalve het betalen van de huur natuurlijk). In de kamer zit een eigen keukentje en dit vind ik heel erg fijn. Koken deed ik thuis nooit zo vaak, maar nu doe ik het dagelijks en ondanks dat ik hartstikke ongeduldig ben gaat het mij goed af. Aardappels koken, vlees bakken, salade erbij, heerlijk! Ik vind het ook fijn dat ik gewoon mijn eigen boodschappen kan doen, mijn moeder is nogal van het verzamelen en slaat graag alles in, maar ik wil dingen opmaken en gebruiken. Ik merk het ook in mijn kosten, ik geef qua boodschappen niet eens heel veel uit, maar kan wel lekker eten.

Anna Paulowna is mijn oude woonplaats en dit is een leuk aandenken dat ze bij de supermarkt waar ik werk verkochten, zo denk ik altijd nog een beetje aan waar ik vandaan kom. Het kaartje dat ernaast staat kreeg ik van Evi & José, zo lief! Het tafeltje stond er al en dit is de plek waar ik 's ochtends vaak ontbijt.

Na het bezoeken van de kamer is het allemaal heel snel gegaan, binnen een maand was ik verhuisd en sinds 1 december ben ik de trotse eigenaar van m’n eigen kamer! Inmiddels heb ik alles ingedeeld en opgeruimd en is het helemaal mijn eigen plekje geworden. Ik ben er erg blij mee en ook op school gaat het nu veel beter. Was ik eerst moe van het reizen waardoor ik mij elke dag versliep, ben ik nu elke dag aanwezig en ook nog eens op tijd. Het aantal uren dat ik nu per dag over heb zijn er 4/5 en ik merk dit meteen aan mijn lichaam. Ik was altijd moe en dat is totaal verdwenen. Ik ben heel blij dat ik op kamers ben gegaan, ondanks dat ik thuis natuurlijk wel een beetje mis. Het scheelt wel dat ik elk weekend naar huis kan, voor mijn werk en om m’n vrienden en familie weer te zien. Ook de huisdieren mis ik heel erg, geen gemiauw meer van de kat die honger heeft, alleen maar stilte.

Het grootste deel van mijn kleding, make-up en sieraden heeft inmiddels al een eigen plekje gekregen. Een deel ligt nog thuis, maar alles wat ik veel draag en gebruik heb ik meegenomen naar mijn kamer. Het is op deze manier echt al voor een groot deel mijn eigen plekje geworden en ik voel me hier al echt thuis.

Als je zelf merkt dat je thuis geen concentratie hebt, of er zijn problemen en je hebt de mogelijkheid om op kamers te gaan, dan zou ik dat zeker aanraden. Ik merk dat ik nu gewoon meer rust heb, niet alleen aan m’n lichaam, maar ook aan m’n resultaten op school. Social media heeft mij geholpen bij het zoeken van een kamer en vind ik zelf de meeste makkelijke manier. Je hebt ook verschillende instanties die kamers verhuren (verschillen per gemeente) en ook op sites zoals bijv. kamernet is er een groot aanbod. Social media kost je niets en de instanties en websites vragen wel een bijdrage.

Zit jij op kamers of woon je nog thuis?

1 opmerking: